כניסת משתמשים לאתר

זכור אותי במחשב זה שכחת סיסמה?
גן פרטי גן עירוני
סגור מפה גן פרטי מנוי גן פרטי מנוי גן פרטי שאינו מנוי גן פרטי שאינו מנוי גן עירוני גן עירוני
פורום - הגננות המקצועי פורום - פסיכולוגיה והתפתחות הילד פורום - מוסיקה ותנועה בגיל הרך פורום - רישיונות לגני ילדים פורום - עיצוב תכנון ומיתוג הגן פורום - המלצות על גנים פורום - פרסום הגנים והמשפחתונים
לוח דרוש/ה מורה לתנועה או למוסיקה לוח דרושה סייעת/גננת לוח מטפלות ובייביסיטר
לוח מפעילי חוגים לוח ספקים לוח מסירה החלפה לוח נדלן של גן לוח יד שניה
מאמרים תכנים לגננות שיווק ופרסום בגן ילדים מכללות לגיל הרך
טפסים להורדה בניית אתר אינטרנט לגן מחירון לאתר אינטרנט תכנים ומידע לגננת מתנות לגני ילדים
Google

מסורבלות מוטורית בילדים (DCD)

מסורבלות מוטורית בילדים (DCD)
מאת חדוה ארז (B.P.Tׂ) פזיותרפיסטית מוסמכת


 
מסורבלות מוטורית או במונח המקצועי  DCD: Development Coordination Order
ההגדרה מופיעה ב-5DSM
כסימנים  קליניים לנזק נוירולוגי קל, ללא עדות בהדמיה. הפרעה  משמעותית בהישגים אקדמיים ובפעילויות יומיומיות  (ADL) ללא קשר למחלה או רמת IQ נמוכה. עלולה להיות נוכחת מסורבלות. ליקויים בביצוע המוטורי וקושי בלמידה מוטורית ובתפיסה מוטורית ביצועית.
אין הוכחה ברורה לפגיעה מוחית כלשהי.


שכיחות

באוכלוסיה 3-6%  בגילאים 5-11 שנים, בנים יותר מבנות.
 
אטיולוגיה (סיבת המחלה)
תורשה גנטית
נזק מוחי מזערי משני לתוצאות סב-לידתיות, סב- מילדותיות  ועוד כגון:
חוסר בגדילה תוך רחמית ((IUGR
פגיעה מוחית טראומטית
פגים שנולדו במשקל מתחת ל-1500 גרם (VLBW)
נזק נוירולוגי ברמה תאית
תיאוריה- חלק מהרצף ההתפתחותי של שיתוק מוחין (CP
 
בבואנו לברר אם לילד יש בעיה שיכולה להיקרא DCD נשאל..

לגבי משימות יומיומיות/ביצוע פונקציה מוטורית:

האם הוא מסוגל לבצע את המשימה?
מה מידת המאמץ שעליו להשקיע כדי לבצע אותה?
כמה זמן לוקח לו לבצע את המשימה - מהירות היא גורם מכריע ביכולת ההצלחה בבית הספר.
 
מאפיינים קליניים של ילדים עם סרבול מוטורי
  • קואורדינציה מוטורית דלה- מסורבלות- תכנון מוטורי וכישורים מוטוריים דלים.
  • דימוי גוף עצמי דל
  • מעט בטחון עצמי
  • תסכול
  • קושי להשתלב בקבוצת השווים.
  • בעיות משניות - רגשיות, התנהגותיות.
  • הערכת ההורים -"עצלן", "לא משתף פעולה", "לא מוכן לנסות", קושי להבין את הקשיים של הילד.
  • ADL– פעולות יומיומיות כמו לבוש, רחצה, אכילה, היגיינה- עד כמה עצמאי לעומת קבוצת השווים.
  • מיומנויות משחק- זריקה ותפיסה של כדור, רכיבה על אופניים, טיפוס בגן שעשועים, הימנעות מנדנדות, מקומות גבוהים, הימנעות ממשחק בחצר.
  • מיומנויות אקדמיות - לקדם בית ספר כגון בנייה עם קוביות, הדבקה, צביעה.
נזק צרבלרי (צרבלום-המוח הקטן)
קיימות בספרות עדויות לנזק צרבלרי (המוח הקטן) האחראי על תפקודים כגון שיווי משקל סטטי או דינאמי, ויסות של טונוס (מתח שרירי במנוחה) ויכולות שליטה שרירית ושליטה ובקרה ביציבה. 70% מהילדים הסובלים ממסורבלות מוטורית שמשתתפים בריפוי בעיסוק סובלים גם מבעיות קריאה (על פי דיווח הורים). ל- 50% מהילדים עם CD יש  גם ADHD.
לילדים רבים עם דיסלקציה (בה ידוע כי יש נזק צרבלרי) יש בעיות בטונוס ובשליטה השרירית.
עדיין לא נמצאו עדויות הדמייתיות לנזק צרבלרי ב-DCD(שאפשר למצוא FMRI  או ב-EEGמכיוון  שאף אחד לא ביצע זאת.
 
קושי באינטגרציה חושית ומוטורית
במחקר שבו  בדקו 144 ילדים בגילאים 6-10 , מתוכם איתרו 30% ילדים מסורבלים (בערך 45 ילדים) נמצא כי ילדים עם DCDמראים יכולת שליטה יציבתית דלה במיוחד במצבים קשים, בהם אין זמינות של מידע חושי (סנסורי) או כאשר  יש הכרח לבצע אינטגרציה בין מידע ראייתי (ויזואלי) למידע תנועתי (מוטורי). לא נמצאה בעיה ביכולת התפישה של אותם ילדים.
 
תזמון של פעילות שרירית
במחקר אחר בדקו 32 ילדים עם DCD(לעומת 32 ילדי ביקורת) בגילאים 8-10 והדגימו תזמון של פעילות שרירית בEMG  במהלך תנועת יד מהירה,תנועת יד רצונית ותנועת יד מכוונת מטרה.
בהשוואה לילדי הביקורת הראו ילדי DCD זמן תגובה ממושך יותר לגירוי ויזואלי וכן פעילות שרירית שונה בשרירי היציבה הפרוקסימליים (של הגו) , מה שתרם לביצוע הדל יותר ככל הנראה, בגפה העליונה.ילדים אלו יראו חוסר בתגובות אוטומטיות, הפעלה של שרירים בו זמנית( קו-אקטיבציה) ושונות גדולה יותר (מנעד) ב-EMG  מילדים ללא DCD.
 
קושי בביצוע שתי משימות בו זמנית
במחקר אחר לקחו 26 ילדים עם DCDו-26 ביקורת ובדקו השפעה האם ביצוע משימה במקביל למשימה המוטורית פוגעת ביכולת השליטה ביציבה.
הביצוע במשימה הקוגניטיבית נמדד על ידי ספירת מספר  החפצים שלא נקראו בשם, בממוצע  במהלך 2 ניסיונות. כמו כן בדקו את הביצוע על משטח קשה ומשטח רך.
במחקר נמצא שקבוצת DCDהראתה ערכים גבוהים יותר בכל הבדיקות.
שונות ה- SWAY  (תנודות הגוף לצדדים) עולה  יותר אצל ילדים עם DCD בטווח המדיו-לטראלי (ימינה ושמאלה) על משטח רך ותוך ביצוע משימה קוגניטיבית.
המחקר מצא גם כי לילדי DCDקשה יותר לעמוד בקצב משימה מוטורית מילדים ללא DCDוביצוע משימה קוגניטיבית במקביל למשימה  מוטורית לא פגעה ביכולת הקוגניטיבית- אך הפריעה לשיווי המשקל גם במצב ישיבה (בניגוד לילדים רגילים שכאשר ביצעו משימה בו זמנית לא הראו פגיעה בשיווי המשקל בישיבה אלא להיפך- רק במצבים הקשים).
התמונה שמציגים ילדים עם  DCDדומה במקרה זה למה שרואים אצל חולי פרקינסון ואלצהיימר- תיעדוף של משימה קוגניטיבית על פני משימה מוטורית וחוסר יכולת לבצעם בו זמנית.
 
קושי בשיווי משקל
בדקו 12 ילדים עם DCD ו-12 ילדים רגילים בני 10 בעמידה על רגל אחת עם/בלי שימוש בראיה, בעמידה על רגל אחת מועדפת לעומת רגל לא מועדפת, בעמידה על רצפה מול קורה ומדדו כמה זמן לקח לילד לאבד שיווי משקל. נמצא כי שתי הקבוצות מתקשות בעמידה עם עניים סגורות  וקבוצת הילדים עםDCD התקשתה יותר לשמור על שיווי המשקל לאורך זמן. לא נמצאו הבדלים משמעותיים סטטיסטית מבחינת הרגל המועדפת, ככל הנראה כתוצאה מכך שאין הבדלים כה משמעותיים בתפקוד שתי הרגליים (כמו בידיים למשל).
 
השפעת האימון על ילד עם DCD
3 מחקרים שהשוו בין  24 ילדים עם DCD  לעומת 24 ילדים לביקורת בגילאי 6-12, 25 ילדים עםDCD  בגילאים 6-7 , 16 ילדים עם  DCDבגילאים 10-11.
בדקו COP (תזוזה של מרכז הלחץ בגוף)  עם/בלי ראיה, בעמידה שקטה על רגל אחת או על שתי רגליים.
הילדים עם DCD התקשו יותר בעמידה על רגל אחתעם עניים סגורות והפרעה לשווי המשקל גרמה לזמן ההתאוששות ארוך יותר, אך הם למדו לפצות על ההפרעה לאחר מספר אימונים, כמו ילדי הביקורת. כמו כן הראו רק מעט בעיות בעמידה על שתי רגליים לעומת ילדי  קבוצת הביקורת  ויכולת הסתגלות טובה להפרעה בעמידה.
בדקו EMG(אלקטרומיוגראם- מכשיר הבודק פעילות חשמלית בשריר) בעמידה על רגל אחת, ותגובות  של COP/EMGבזמן עמידה ודחיפה. EMGשל ילדים עם DCD הראה יותר קו-אקטיבציה (הפעלה בו זמנית) שרירית של גפה עליונה ותחתונה. חוסר ביכולת הפעלה של שרירים יציבתיים אנטיסיפטורים (זאת אומרת שפועלים מילי - שניות לפני ההפרעה לשיווי המשקל)  ותזמון לקוי. התוצאות הראו שיפור בשווי משקל והבדלים קטנים בין שתי הקבוצות.
 
קיימות תתי-קבוצות ב-DCD
  1. DCD לילדים בעלי רקע התפתחותי- למשל - טופלו בפיזיותרפיה עקב איחור התפתחותי, הלכו מאוחר (אחרי גיל שנה).
  2. DCD עם בעיה באינטגרציה הסנסו-מוטורית (חושית-מוטורית) – למשל-  בעיות בתכנון ו/או בביצוע, ברצף התנועתי של המשימה, קושי בעיבוד אינפורמציה.
  3. DCD עם בעיה בתפיסה החזותית- למשל -תפיסה קינסטטית, אינטגרציה מוטורית-ראייתית, שיווי משקל סטטי, מהירות ריצה איטית. קיימת לקות ביכולת הזיכרון ו/או בעיבוד החזותי, לקות באינטגרציה בין ראיה לפרופריוספציה (תחושת הגוף בחלל) מה שגורם לקואורדינציה מוטורית לקויה ומאט את קצב ביצוע הפעולות המוטוריות.
  4. DCD עם בעיה בהתפתחות יכולות הסנסומוטוריות- למשל- בסביבה משתנה, תגובת מהירות היד, תפיסה, שיווי משקל דינאמי, שליטה ובקרה ביציבה- משפיע על היכולת להוציא לפועל משימה מוטורית.
  5. DCD ובעיית קואורדינציה מוטורית- למשל- שיווי משקל לקוי, קואורדינציה דו-צדדית לקויה, קואורדינציה בגפה העליונה, רצף מוטורי.
  6. DCD וקושי בהתפתחות מוטוריקה גסה- מהירות ריצה, תנועה מהירה, שיווי משקל, כוח, מהירות גפה עליונה, כישורי מוטוריקה עדינה.
 
הערכה וטיפול
החל מגיל 4 ניתן לבצע את מבדק "זוק" לבדיקת תפקוד מוטורי וכישורי תנועה. המבחן תוקף במדינת ישראל. כלי להערכה תקפה ומהימנה.
מטרות "זוק" -  אבחון DCD לזהות באיזה תחום הקושי העיקרי - במוטוריקה גסה, עדינה, גרפיקה ולקבוע מטרות טיפול תואמות.
 
 
 
 
 
 

 



שם משתמש:
כותרת:
תוכן:
שם משתמש נושא התגובה תאריך

כתבות נוספות

סרטון לצפייה


גן ילדים ללא רישיון - סרט חובה לכל גננת והורה שילדו בגן

מתנות לגני ילדים

מבחר רב של מוצרים במחירים נוחים.
מתנות לגני ילדים
כל הזכויות שמורות Copyright © 2005
נבנה על ידי EKDESIGN ekdesign.co.il