יחסי גננות- הורים סביב מסיבת החנוכה

כתבה מקורית מצוות המומחים של גן פור יו.
מאת נירית גיבנט - יועצת בגני ילדים פרטיים במרכז אתרוג.


חג החנוכה הוא בדרך - כלל החג הראשון, שאותו חוגגים עם ההורים ולכן יכולות הגננות להשתמש במסיבה כמנוף להצמחת הקשר בין הגן לבית. בין אם הגננת דוגלת בהפקה גדולה ובין אם היא נוטה להפקה צנועה - הדגש הוא על הנאה המשותפת.
 

מסיבות הנערכות בגני הילדים בשיתוף עם ההורים, הם נקודת ציון לקשר בין ההורים לגן. קשר זה יכול לבטא מעורבות הורית בדרגות משתנות של שותפות עם הגן או קשר שאינו מבטא תקשורת פתוחה עם ההורים. חג החנוכה הוא בדרך-כלל החג הראשון שאותו חוגגים עם ההורים, ולכן יכולות הגננות להשתמש במסיבה כמנוף להצמחת הקשר בין הגן לבית. בין אם הגננת דוגלת בהפקה גדולה- בה הילדים מדקלמים את תפקידיהם ברהיטות, ובין אם היא נוטה להפקה צנועה - שבה הדגש הוא ההנאה המשותפת, המסיבה משמשת כאמצעי לשיווק הגן תוך הצגת הפן החינוכי והיצירתי שלו בפני ההורים. מכאן, שקיימת חשיבות רבה למידה שבה ההורים, הנבדלים בין השאר בציפיותיהם מהמסיבה, מגויסים ושותפים לארגון והביצוע שלה. נדון להלן בהיבטים שעשויים לתרום לחיזוק הקשר בין הגננות לבין ההורים, סביב מסיבת החנוכה.

התארגנות לקראת המסיבה- חשוב לגייס את הילדים וההורים להכנות למסיבה, כדי להגביר את תחושת השותפות שלהם: איסוף חומרים ליצירה, הבאת חנוכיות וסביבונים לגן, הורים המתבקשים לכתוב חמשיר המתאר את נקודות האור של ילדיהם. בגנים שבהם לוועד תפקיד משמעותי, ניתן להחליט ביחד על אופן ארגון המסיבה, ואף לתכנן פעילות אשר ההורים יעבירו כהפתעה לילדים. חשוב לאפשר לילדים לבטא יצירתיות בזמן הכנת חנוכיות וסביבונים בגן, כהפתעה להורים. יש גננות שבוחרות לגייס את ההורים באמצעות סדנה מקדימה.


סדנא מקדימה- סדנת יצירה שעורכת הגננת להורים לפני המסיבה. ההורים מכינים חנוכיות / סביבונים כהפתעה לילדים. היענות ההורים לפעילות מסוג זה, נעה בין תגובות של רצון אמיתי להשתתף, לבין תגובות של חוסר שביעות רצון מפעילות יצירתית. חשוב שהגננת תשאיר מקום לתחושות אלה של ההורים, ועבורם תכין מראש דגמים מוכנים שאותם יוכלו רק לקשט, ועדיין ירגישו שותפים לעשייה.
 

ההזמנה- שלב חלוקת ההזמנות להורים הוא משמעותי מאוד לילדים. לאחר שהם קישטו את ההזמנה, הדביקו והתאמצו, הם חשים גאווה והתרגשות כשהם מוסרים את ההזמנה להורים. בהכנת ההזמנה באה לידי ביטוי המידה שבה הגננת אפשרה לילדים להשתתף בתהליך הכנתה. בכדי להכין את ההורים מראש, רצוי לפרט את הפעילויות, כך למשל ההורים יודעים עד כמה הם נדרשים להשתתפות אקטיבית במסיבה. כאן גם המקום לציין זאת, במידה ועליהם להכין / להביא דבר מה למסיבה, אם הוחלט לקיים ארוחה משותפת בסיומה.  
   

המסיבה- במסיבות בכלל ובחנוכה בפרט, קיים מרכיב משמעותי - השתתפות הילדים. הגננת דואגת לשתף את כולם, בהתאם לגילאיהם. בגילאים הקטנים זה יכול להיות שיר שבו ההורים מחזיקים את הילדים ורוקדים איתם, בגילאים גדולים יותר- פעילות שהילדים עושים לעיני הוריהם. ההורים מתפעלים מילדיהם, הגננת מפגינה את כישוריה כאשת חינוך והילדים נהנים. מומלץ להשאיר בתוך הפעילות המתוכננת, נקודות זמן שמאפשרות לילדים להשתולל ולצאת מהפעילות המובנית, כך שהם יכולים להשתחרר מההתרגשות/ הלחץ שאופפים אותם. במסיבות בגנים, הורים אוהבים לתעד ולצלם, וכך הם חווים את האירוע דרך עדשת המצלמה. מומלץ להשקיע בצלם חיצוני או לבקש מתנדב מצד ההורים- אשר הוא בלבד יצלם את האירוע ואת כל הילדים, עבור כולם.
כך יתפנו שאר ההורים להשתתפות פעילה ומלאה במסיבה. כחלק מהמסיבה, וכדי 'לשבור את הקרח' עם ההורים וביניהם, ניתן ליזום פעילות שמיועדת להורים: תחרות סיבוב סביבונים, חידות הקשורות לחנוכה, הקראת החמשירים שנכתבו מראש וכו'. בגנים אשר בהם עורכים ארוחה בתום המסיבה, מתאפשרת אינטראקציה בלתי פורמלית, שמאפשרת היכרות עמוקה יותר בין ההורים, ובינם לבין הגננות. שיחות אישיות מקרבות בין הצדדים ויוצרות אוירה נעימה. יש גננות שבמעמד זה מכינות מספר מאכלים אשר הילדים מכירים מהגן, וזה עשוי לחבר את ההורים לחוויה של ילדיהם בגן.



לאחר המסיבה- בתום המסיבה נהוג לקחת הביתה את עבודות היצירה. הורים רבים מתרעמים על כך  ש 'כבר אין מקום בבית לכל החנוכיות' אך האופציה של השארת העבודות בגן לא קיימת. כדאי לגננות לחשוב על האפשרות להציג תערוכה מתמשכת של החנוכיות ושאר דברי היצירה, גם אחרי המסיבה, וכך הילדים שיגיעו לגן בהמשך ימשיכו להתלהב מהעבודות. בהמשך ניתן להחליט שמעבירים את העבודות למיכלי מיחזור, ולשוחח עם הילדים על חשיבות המיחזור.

 

לסיכום, מסיבת חנוכה יכולה לתרום לחיזוק הקשר בין הגננות לההורים. כשניתנת להורים ההזדמנות להיות מעורבים בפעילות ובתכנון שלה, רובם מרגישים שייכות רבה יותר לגן. ההנאה המשותפת במהלך המסיבה, והמפגש הבלתי פורמלי שנוצר בה, תורמים להתקרבות המגבירה שיתוף פעולה בין הצדדים. עם זאת, חשוב לזכור כי המסיבה נערכת מחוץ לזמן הפעילות הפורמלית של הגן, וכי הגננות מעוניינות לשמח את  הילדים וההורים במסיבה- ומשקיעות בהתאם. לכן, לא תמיד גננת שאיננה משתפת את ההורים מבטאת חוסר רצון לעשות זאת ביומיום. לא תמיד ההורים שלא מעוניינים לקחת חלק פעיל במסיבה ובארגונה מבטאים חוסר רצון להיות שותפים בימים רגילים. על כל אחד מהצדדים מוטלת האחריות להימנע מהסקת מסקנות נחרצות- הורים כלפי הגננת ולהיפך, סביב ההתנהלות הקשורה למסיבת חנוכה. עוד חשוב לזכור כי המסיבה היא נדבך נוסף, ולא הנדבך היחיד, בקשר בין הבית לגן. הגננת, הילדים וההורים ייתרמו כולם כאשר קשר זה יתנהל בנועם, בשותפות ובאווירה רגשית בריאה.

המאמר נכתב על ידי נירית גיבנט יועצת בגני ילדים פרטיים של מרכז אתרוג 077-4006006.

 
www.etrrog.co.il



 מרכז אתרוג                                                                 

חנוכה  |  תוכנית  |  מערך שעור  |  שירים  |  דיקלומים  |  נרות  |  מושגים  |  מתכונים  |  סיפורים  |  דפי צביעה
משחקים  |  בטיחות  |  סרטונים  |  כתבות מקוריות תזונה  |  כתבה מקורית עיצוב הגן  |  כתבה מקורית ריקוד ותנועה  |  כתבה מקורית - אלון גל  |  כתבה מקורית הורים וגננות    
האתר נוצר ע"י גן פור יו- פורטל גני הילדים
פורטל גני הילדים המתמחה בתחומים הבאים : גן ילדים , משפחתון , צהרון , מעון , פעוטון , תינוקיה.
כניסות לעמוד:  243592