תוכנית לחגיגת חנוכה-לגיל הבוגר
 
מבוא:
 
חג החנוכה הינו החג הראשון שנהוג לחגוג עם הורים. מטבע הדברים כולנו שואפות לחגיגה מרשימה באופן כזה, שהערב יהיה ערב חוויתי מהנה ורב רושם.
כללים יסודיים למסיבת חנוכה מוצלחת:
1.     חובה להקפיד על סדר ורצף בין קטע לקטע, על מנת שהילדים לא ייצאו מריכוז.
2.     חובה להכין תפאורה ואבזרים מושקעים (אלה יתרמו לאווירת החג ויקדמו את המטרה).
3.     יש לבחור בקטעים פשוטים לביצוע אבל משופעים באביזרים.
4.     יש להמנע מלעייף את הילדים בחזרות מתישות.
5.     חשוב כי האבזרים הנחוצים לביצוע כל קטע יהיו מונחים מתחת לכסא, של כל ילד ואף לתרגל עם הילדים לקחת כל אביזר בזמן המתאים. חלוקת אביזרים באמצע החגיגה קוטעת את הרצף, ולכן חשוב שהילדים ילמדו מה עליהם לעשות בעצמם ע''פ סימנים מוסכמים מראש.
6.     חובה שתהיה התאמה מלאה בין הגננת והמורה לריתמוסיקה או המורה לתנועה.
 
אביזרים נחוצים:
1.     נרות כמספר הילדים והאורחים (שדולקים לפחות שעה), כל נר   ישב בתוך מיכל קטן כגון: מיכל פלסטיק של "דני" , או כל מיכל אחר שאותו נרסס בזהב. את הנרות נקבע בתוך המיכל עם גבס, או גוש חימר, (מאוד לא מומלץ לקבע עם חול מחשש שאחד הילדים יפיל בטעות את המיכל וכל החול יתפזר.)
2.     נכין לפחות 40 בקבוקי פלסיק משתיה קלה, נקטום שליש מהחלק העליון של הבקבוק , נמלא באדמה וננעץ נר. מיכלים אלו נסדר משני צידי הדרך המובילה לגן ונדליק כ-10 דקות לפני שהאורחים צפויים להגיע. (מראה מרגש ורב רושם)
3.     נכין חצאית ארוכה מכווצת במותן באמצעות גומי, את החצאית 
     נתפור מאל- בד בצבע חום.
4.     נכין כובע רחב שוליים בצבע אדום. (תחפושת סופגניה).
5.     נכין סביבון הפתעות המשתלשל מהתקרה באמצעות חבל, את הסביבון ניתן להכין מקרטון או מפוליגל, חשוב שיהיה מקושט בחומרים זרחניים, למשל את האותיות ניתן לעשות מקרטון זרחני.
6.     נכין במה מקוביות נבובות, הבמה תהיה עשויה שלוש קומות, ונצפה אותה בנייר כסף. בגב הבמה נציב מראה גדולה רצוי מראה אקרילית שאינה מתנפצת, ניתן להשתמש גם במראה רגילה שבגבה נדביק לוח פוליגל למניעת התנפצות.
7.     נורות אולטרא סגולות.
8.     זוג כפפות לבנות לכל ילד.
9.     הילדים יהיו לבושים בחולצות לבנות.
10. לכל ילד יהיה על הראש כתר.
11.  כלי נגינה שלישים, מקלות הקשה, מרקסים ופעמונים או מנענעים 
      כלי אחד לכל ילד.
12.  קופסאות גפרורים.
13.     פנסים קטנים כמספר הילדים או חוטי אור.
14.     תלבושת סביבון: מכינים שני סביבונים זהים בגודל 50/50 ומחברים ביניהם ברצועות סול באופן שייראו כסינר, כמעין תחפושת סביבון.
15.  שלטים מפוליגל בגודל 20/20 על כל שלט אות מקרטון זרחני המרכיבה את המילים חג האורים.
 
הצעה לתוכנית:
 
1.     את הילדים נושיב בצורת ח' באופן שכל הורה ישב מאחורי ילדו.
2.     לכל הורה נכין נר קבוע בתוך מתקן, את הנרות נניח מתחת לכסאות ההורים.
3.     את הילדים נרכז בחדר צדדי וניתן בידי כל אחד מתקן עם נר דולק במידה והילדים צעירים ניתן בידיהם פנסים או חוטים מאירים. נכבה את האורות!!!
4.     הילדים ייכנסו בטור עורפי לחדר לצלילי האורטוריה יהודה המכבי או כל יצירה קלאסית אחרת ובלבד שתהיה דרמטית ובקצב של מארש. גם היצירה אנו נושאים לפידים... מאוד מתאימה. הילדים יעשו שני סיבובים מסביב למרכז החדר ויעמדו כל אחד ליד הכסא שלו, עם הנר או הפנס שבידיהם יצרו שמיניות, עיגולים, גלים, הכל ע''פ התנועות שהגננת תכתיב וזאת עד לתום היצירה.
     ע''פ סימן מוסכם הילדים מתיישבים במקומותייהם ונבקש מההורים להוציא את הנרות שהוכנו מבעוד מועד מתחת לכסאותייהם ולהדליקם.
5.     משחקי נרות – ההורים והילדים (כל אחד לבד) יאחזו בנר ונבצע שלושה קטעי שירה ע''פ בחירת הגננת,  הקטעים הנבחרים חשוב שיהיו מוכרים לכולם למשל:
 
נר לי נר לי נר לי דקיק – מרימים את הנר כלפי מעלה
בחנוכה נרי אדליק – מורידים את הנר כלפי מטה
בחנוכה נרי יאיר- נבצע תנועות מעגלים עם הנר
בחנוכה שירים אשיר – נבצע תנועות בצורת שמיניות
 
וכן הלאה עם עוד שני קטעים נוספים כגון: מי זה הדליק נרות רבים... חנוכה חנוכה חג יפה כל-כך...
 
את הנרות שבידי ההורים והילדים לא נכבה בתום הפעילות, אלא נזמין לצלילי יצירה קלסית לטעמכם הורה וילד להניח את הנרות על הרצפה במרכז החדר בצורת האותיות
חג שמח באופן שתתקבל כתובת אש גדולה מנרות דולקים.
 
דברי ברכה של הגננת לאורחים ותודות לאלה שעשו במלאכת ההכנות לחגיגה
 
הדלקת חנוכיה מרכזית – חובה להכין מבעוד מועד שולחן קטן מהודר עליה תוצב החנוכיה
לא לשכוח להכין כיפה. אחד האבות יברך על הנרות.
 
שירה בציבור
 
מה עוז צור ישועתי...
הנרות הללו שאנו מדליקים....
ועוד שיר או שניים לטעמכם
 
לקראת סיום השיר האחרון נדאג שהשולחן עם החנוכיה יפונה והנרות שעל הרצפה יונחו על מגשים ויוצבו על הבמה שהכנו מקוביות נבובות מצופות בנייר כסף, באופן שהנרות הדולקים ישתקפו במראה שהצבנו בגב הבמה. הנרות ימשיכו לדלוק עד סוף החגיגה. שוב חשוב להזכיר כי חובה לדאוג לנרות שדולקים לפחות שעה. אפקט ההשתקפות יפה להפליא ולכן חשוב שהנרות ידלקו עד סוף החגיגה וישמשו כתפאורה. (הבמה תהיה מוצבת באחת מהפינות באופן שתראה לעיני כל.( ולא תהיה נגישה עד כמה שניתן לילדים מטעמי בטיחות)
 
נבקש את הילדים להוציא את הכפפות הלבנות שמתחת לכסאותיהם כל הורה יסייע לילדו.
נבצע שלושה שירים של משחקי אצבעות עם הכפפות למשל:
נרותי הזעירים...
חנוכיה לי יש...
על החלון עומדת חנוכיה נחמדת-אריאלה סביר
הילדים יניעו אצבעותיהם לפי הקצב, ירימו ויורידו את ידייהם לסרוגין, יניעו את כפות הידיים מצד אל צד וכל פעילות אחרת המרמזת על תנועת הלהבה.
בתום הפעילות יסירו הילדים את הכפפות ויניחו מתחת לכסא.
 
עתה ניצור חנוכיה מילדים לצלילי השיר של אריאלה סביר נר אדום אני....
לכל ילד שלט עליו מופיעה אות שממנה תורכב כרזה חג האורים הילדים יחזיקו את השלטים הפוכים, ניתן לקשור את השלטים לצוארם עם שרוך ארוך כדי להקל עלייהם.
חשוב להקפיד שהילדים ידעו להסתדר בסדר הנכון, כל ילד חייב לדעת את מקומו בשורה.
 
ונתחיל בביצוע הקטע...
נר אדום אני – יקום ילד שיהיה הנר האדום ויעמוד בחנוכיה וישיר... השמש הדליק אותי, אותי אותי אותי.
וכך הלאה עד שיהיו לנו שמונה נרות
נר צהוב אני...
נר ירוק אני..
נר סגול אני...
ואז מגיע השמש...
השמש אני!... השמש אני!... את הנרות מדליק אני, אני אני אני! את הנרות מדליק אני ,אני אני, אני.
 
משנוצרה חנוכיית הילדים נדקלם את הדקלום הבא:
 
בערב חג החנוכה פרצה לפתע מהומה,
המון נרות בשלל צבעים בתוך קופסא מתקוטטים,
מי ידלוק כנר ראשון ומי יכבה האחרון.
אז השמש בקול הודיע... בחנוכיה שלי יופיע רק נר שמן הסתם
יביא תועלת לעולם.
קפץ אז נר אחד כחול – אני אביא את השלום!
והצהוב קרא בקול - אדאג לגשם בעיתו!
ונר שקוף ממש בלי צבע – אני להגנת הטבע!
ונר אדום ומבוייש מסר לבו לאהבה
והורוד טען בחן- והדרת פני זקן
ונר לבן ממש דרש - כבד אביך ואמך
והסגול דיבר בחום על חופש צדק ושוויון
ונר ירוק ולבבי – על חברות טובה המליץ
כך הם עוד מתווכחים ובחוץ כבר רדו הצללים.
והשמש בקול קרא : די לכם כבר ריב וגם מדון,
הן חנוכה לנו היום!
והם עלו אחד אחד ניצבו בתוך חנוכיה,
וכך דולקים הם עד היום,
מנצנצים לעיני כל,
וזה אורם היום שולח לכולנו חג שמח!
 
בתום קטע ההקראה ירימו הילדים את השלטים המרכיבים את הביטוי חג האורים! ונשמיע שיר רקע כגון: חג שמח לכולכם חג שמח גם לכם....
הילדים יתפזרו למקומותייהם אחד אחד לצלילי נעימה בקצב וולס. את השלטים יש לאסוף.
 
לצלילי נעימה שנבחר נסייע לילדים ללבוש על כתפייהם את הסביבון הדו צדדי ונבצע שני ריקודי סביבונים. כגון:סביבון שובבון, אפשר גם הורה וילד.
 
שתי אמהות תמחזנה את חנה זלדה... יש להכין את כל האבזרים הנחוצים כגון מטפחת, משקפיים וסינר לחנה זלדה, מגפיים, כובע, וחגורה לבן זוגה, וכמובן את המוצרים הנחוצים להכנת לביבה.
 
נבצע שיר המתאים לחנוכה באופן שנחלק את הילדים לארבע קבוצות ןלכל קבוצה ניתן כלי נגינה כגון: קבוצת פעמונים, קבוצת שלישים, קבוצת, תופים, וקבוצת מנענעים כל קבוצה תנגן ע''פ הנחיית הגננת.
 
ונסיים בסביבון סרטים ענק
ניקח חישוק גדול מאוד ונצמיד לו כ-20 סרטים באור 2 מ' לערך סרטים בכל מיני צבעים. במרכז החישוק יעמוד מבוגר וכל אחד מהילדים וההורים יאחוז בקצה הסרט החיצוני, נתחיל לצעוד  כשקצה הסרט בידנו לצלילי יצירה נבחרת בקצב של מארש. נצעד בטור עורפי,נכנס לפנים המעגל, נצעד אחרונית, נניע את הסרטים מצד אל צד,למעלה למטה וחוזר חלילה . התוצאה מתקבלת כמעיין סביבון ענק, המראה מרהיב!
במידה ומספר הילדים גדול והאורחים רבים נבצע את הקטע פעמיים ואף שלוש במידת הצורך ובלבד שכולם ישתתפו.
 
מתפזרים למקום לצלילי נעימה רגועה ומפנים בינתיים את סביבון הסרטים. במקביל אחת האמהות מתחפשת לסופגניה ולצלילי השיר בואו הנה ילדים, בואו אל הבית חם בחדר ונעים ריח שמן זית...... תיכנס הסופגניה המחופשת ותחלק סופגניות לאורחים ולילדים.
 
נוריד את סביבון ההפתעות ונחלק הפתעות לילדים.
 
חג אורים שמח!
 
ענת
מדריכה בגני- ילדים
 פעילויות לחנוכה:

כמורה למוסיקה עם ניסיון של לא מעט שנים בתחום, אני רוצה להדגיש את חשיבות שירי החנוכה ה"מסורתיים" ואני גם ממליצה לשיר אותם כמה שיותר כי אלו השירים שיישארו איתנו גם לדורות הבאים. גם בחגיגות החנוכה בגני הילדים, ההורים מרגישים שייכים בזכות השירים הנ"ל.
 
להלן מס' פעילויות מוסיקליות מהנות ואהובות על הילדים, בהן ניתן לשיר את שירי החנוכה ה"מסורתיים" כמה שיותר.
 
פעילות עם סביבונים:

גילאי 3 – 6: לסובב שני סביבונים - אחד מעץ ואחד מפלסטיק (ואפשר לדבר על החומרים מהם הסביבון עשוי...), לסובב את הסביבון ולראות איזה סביבון מסתובב זמן רב יותר. מסובבים את אחד הסביבונים ומתחילים לשיר את השיר "סביבון סב, סב" בכל פעם שהסביבון נופל מפסיקים לשיר (הילדים מאוד אוהבים את המשחק הזה).
גילאי 2 – 3: לסובב את איברי הגוף (ידיים, רגליים, כתפיים, מותניים וכו'...) תוך כדי השיר הנ"ל.
גילאי 1 – 2: מסובבים את הילדים על מצנח תוך כדי שירת השיר הנ"ל.


נרות:

גילאי 3 – 6: (נר משותף) לוקחים שני נרות וקושרים סרט שיחבר ביניהם ונותנים לזוג ילדים להחזיק ולנוע לצלילי השיר: "נר לי דקיק".
גילאי 2 – 3: כל ילד מקבל נר קשיח ורוקד עם הנר לצלילי השיר: הנ"ל.
גילאי 1 – 2: הגננת מחזיקה נר צבעוני ונעה במרחב לצלילי השיר:הנ"ל.


כדים:

גילאי 3 – 6: מחלקים לכל ילד כד קשיח, מספרים את סיפור החנוכה בחרוזים, מקישים על הכדים ושרים: "כד קטן" – "כד קטן, כד קטן, שמונה ימים שמנו נתן..." לאחר כל פרזה מוסיקלית.
גילאי 2 – 3: מחלקים לכל ילד כד קשיח ומקישים איתו על הרצפה, מניעים אותו, מניחים על הרצפה ומסתובבים סביבו...תוך שירת השיר "כד קטן".


חנוכייה:

גילאי 3 – 6: שרים את השיר "חנוכייה לי יש" בכל פעם מכבים נרעד שהחנוכייה נכבית.
גילאי 2 – 3: שרים את השיר "חנוכייה יפהפייה" ומוסיפים נרות (אצבעות) ע"פ השיר.
גילאי 1 – 2: הגננת שרה את השיר "חנוכייה לי יש" עם תנועות המתאימות לשיר.


 
 
 
חנוכה  |  תוכנית  |  מערך שעור  |  שירים  |  דיקלומים  |  נרות  |  מושגים  |  מתכונים  |  סיפורים  |  דפי צביעה
משחקים  |  בטיחות  |  סרטונים  |  כתבות מקוריות תזונה  |  כתבה מקורית עיצוב הגן  |  כתבה מקורית ריקוד ותנועה  |  כתבה מקורית - אלון גל  |  כתבה מקורית הורים וגננות    
האתר נוצר ע"י גן פור יו- פורטל גני הילדים
פורטל גני הילדים המתמחה בתחומים הבאים : גן ילדים , משפחתון , צהרון , מעון , פעוטון , תינוקיה.
כניסות לעמוד:  161137