משפחת פרי הדר
 
מה נלמד?

מי במשפחה : תפוז, אשכולית, לימון, קלמנטינה, פומלה.
נבדיל בין צבע לטעם.
נבדיל בין גדול לקטן.
נבחן טעמים.
נכיר את חלקי התפוז : קליפה, ציפה, פלחים, בקבוקוני מיץ.
 
מושגים
 
גדול מ...קטן מ...
מתוק – חמוץ – מריר.
צבעים : כתום, צהוב, ירוק.
חלקי הפרי השונים.
 
מה נעשה?
 
נסחט מיץ ונשתה.
נטעם מהלימון, אשכולית, תפוז, פומלה וקלמנטינה.
נכין סוכריות מקליפת תפוז.
נתבונן בעצי ההדר שבחצר הגן.
נקרא סיפורים : משפחת פרי הדר, תפו ופוזה, שיר למנדרינה.
נשיר שירים : רוח בפרדס נפל תפוח, מי רוצה תפוח זהב?, מנדרינה.....
 
מה להביא?
 
אפשר להביא להראות או לכבד : תפוזים, קלמנטינות, פומלה........
מסחטות פלסטיק פשוטות!
יחיד רבים
הכנות ופעילות מקדימה :
 
א. הציגי בפני הילדים פריט אחד אל מול מספר פריטים ( אותו הפריט ), למשל : כפית אחת מול מספר כפיות.
שוחחי עם הילדים והסבירי להם שבקבוצה אחת ישנה כפית אחת ואילו בקבוצה השנייה ישנן מספר כפיות.
 
ב. הדגימי לילדים מספר צמדי מילים ביחיד וברבים תוך שיתוף הילדים.
     עזרי לילדים על ידי שאלות :
     מזלג אחד והרבה? כדור אחד והרבה? וכו'.
 
מהלך הפעילות
 
בקשי מהילדים לומר ברבים את המילים:
תפוז, לימון, אשכולית, קלמנטינה, מנדרינה ומילים נוספות הקשורות לפרות ההדר.
 
מטרות הפעילות 
הילד יתנסה בשמות פירות ההדר ביחיד וברבים.
הכרות עם פירות ההדר
 
הכנות ופעילות מקדימה
 
בקשי מהילדים להביא מביתם פירות שונים ובמקביל הניחי בפינת התוכן סלסלה ובה פירות הדר שונים.
הכיני סכין לקילוף פירות ההדר ולחיתוך שלהם.
 
מהלך הפעילות
 
הזמיני את הילדים למפגש.
הציגי בפניהם את פירות ההדר ויחד נקבו בשם של כל אחד מפירות ההדר שבסלסלה.
שוחחי עם הילדים על המשותף לפירות ההדר ( בעלי קליפה חיצונית, בעלי קליפה פנימית ספוגית, בעלי פלחים ובתוכם שקיקי מיץ, בעלי זרעים) ועל השונה ( צבעם, גודלם, צורתם, טעמם).
חתכי את אחד מפירות ההדר לרוחבו, כך שאפשר יהיה לראות את הפלחים.
אפשרי לילדים לחוש, להריח ולטעום מינים שונים של פירות ההדר.
 
מטרות הפעילות
 
הילד יכיר את פירות ההדר באמצעות חושיו – יחוש, יריח ויטעם מהם.
הילד יעמוד על המשותף והשונה שבין מינים שונים של פירות ההדר.
הילד יגיע להכללה כי לכל פירות ההדר קליפה חיצונית, קליפה ספוגית, פלחים, שקיקי מיץ וזרעים.
מיון פירות הדר
 
פעילות זו מיועדת לשלב בו מכירים הילדים את פירות ההדר לאחר שטעמו מהם הריחו אותם וכו'.
הכיני פירות הדר מסוגים שונים.
הכיני כחמישה חישוקים.
 
מהלך הפעילות
 
הזמיני את הילדים למפגש.
הציגי בפניהם את פירות ההדר וחזרו יחד על שמותיהם.
הניחי מספר חישוקים על הרצפה במרכז המפגש.
הזמיני את אחד הילדים ובקשי מימנו למיין את פירות ההדר לחישוקים לפי צבעיהם, כך שבכל חישוק יהיו פירות שונים בעלי אותו הצבע.
בשלב הבא ימיינו הילדים את פירות ההדר לפי מינם, כך שבכל חישוק יהיה מין אחד של פירות הדר ( חישוק ובו תפוזים, חישוק ובו לימונים וכו' ).
מיון אחר יכול להיות לפי גודלם של הפירות, אך יש לקחת בחשבון את העובדה כי גודל הינו דבר יחסי.
במיון על פי גודל יהיו שלושה חישוקים – חישוק ובו פירות גדולים, חישוק ובו פירות קטנים וחישוק שבו פירות בינוניים.
ניתן למיין את פירות ההדר על פי טעמם, אך מיון זה אפשרי רק במידה והילדים מכירים היטב את טעמם של הפירות ויודעים לשיים אותו.
במיון על פי טעם יהיה חישוק ובו פירות בעלי טעם מתוק, בעלי טעם חמוץ ובעלי טעם מריר .
יש לזכור שטעם הוא סובייקטיבי ויש לאפשר לילד למיין על פי רשמיו.
 
מטרות הפעילות
 
הילד יתנסה ביצירת קבוצות של פירות בעלי תכונה משותפת.
הילד יפעל בעקביות וימיין את כל הפירות על פי התכונה שהתבקש.
הילד יפתח גמישות מחשבתית על ידי מיון חוזר של פירות ההדר בכל פעם על פי תכונה אחרת.
ראשי  |  רעיונות לפעילות  |  מערך שיעור  |  שירים  |  דיקלומים  |  סיפורים  |  מתכונים  |  פירות הדר - סוגים  |  יצירות  |  צור קשר
האתר נוצר ע"י גן פור יו- פורטל גני הילדים
פורטל גני הילדים המתמחה בתחומים הבאים : גן ילדים , משפחתון , צהרון , מעון , פעוטון , תינוקיה.
כניסות לעמוד:  141576