מפגש ראשון
 
מפגש ראשון בנושא יהיה רק לאחר טיול בקרבת הגן, שבמסגרתו יוכלו לצפות הילדים בשינויים כגון: לבלוב של עלים רכים, הופעה ופריחה של צמחים ופרחים שונים מפגש עם עצים וכו'.
במסגרת המפגש הראשון נביא לגן שתיל של עץ בתוך עציץ (ניתן לרכוש בכל משתלה).
הילדים יכירו את השתיל ונפתח שיחה בעניין הדברים הנחוצים לו לשתיל כדי לגדול כגון מים, שמש, לשמור מפני מזיקים וכו'. נכיר את חלקי השתיל שורשים. גזע, ענפים.
 
נקריא את דקלום תפילת השתיל.
 
נלמד את השיר כך הולכים השותלים. נשמיע בשנית את השיר באמצעות קלטת ונצעד לקצב השיר כשותלים עם מעדר על השכם, ניתן לתת בידי הילדים אתים או מגרפות מפלסטיק. כשנגיע למילים נך בקרקע ובצור וגומות סביב נחפור...יבצעו הילדים תנועות של חפירה.....
 
נכין קטע של יצירה קלאסית כגון: הרועה הבודד ולצליליה ננחה את הילדים להיות זרע מכורבל באדמה, ואח''כ הזרע מתמתח מעט ומוציא את ראשו ואח''כ הגוף מתמתח כלפי מעלה וזה אמור להיות גזע העץ. אח''כ נושיט ידיים לכיוונים שונים ובתנועת אצבעות נציין את העלים. למעשה כל ילד יהיה זרע קטון שהופך לעץ.
 
נקריא את הדקלום איך זה להיות עץ של דתיה בן דור.
 
בתום המפגש נצא עם הילדים לחצר , נכין גומה, נשתול את השתיל, נשקה ונכין שלט קטן עליו נרשום האילן של כל הילדים בגן ונרשום גם תאריך (כדאי לטעת שקדיה).
 
 
מפגש שני
 
נכנס למפגש עם צלחת ובה חרוב, תאנה, שקד, תפוז, תמר ובננה.
נציג את צלחת הפירות בפני הילדים ונבקשם לבחון כל פרי.
הילדים יתארו את צבעו, צורתו וטעמו של כל פרי (נאפשר לילדים לטעום).
ננסה לבדוק היכן ועל איזה עץ גדל כל פרי נצטייד בערכה מצולמת של עצים בארצנו ונסייע לילדים לגלות על איזה עץ צומח כל פרי.
 
נשמיע לילדים שני שירים:
ההר הירוק תמיד וריקוד עצי הגן.
 
נספר ונמחיז את ספורו של לוין קיפניס שישה בשקיק.
 
נדקלם את תשבחת בצלחת.
 
נגיש לילדים פירות יבשים לטעום!
 
מפגש שלישי
 
הכרות עם פרי מאכל ופרי סרק.
נכין סלסלת פירות ובה מבחר פירות טריים, פירות יבשים ופירות סרק כגון: איצטרובלים, בלוטים, פרי עץ הצאלון והאיזדרכת וכל פרי סרק אחר.
 
נשיים את הפירות השונים ונפתח שיחה היכן הם צומחים.
נבדוק מה ניתן לעשות מפרי מאכל.
נחקור כיצד ניתן להשתמש ולאיזו מטרה בפרי סרק (למשל הכנת מוביילים, כלי הקשה וכו') וכן מה ניתן לעשות מפירות טריים. ננסה להסביר לילדים איך הפכו הפירות הטריים ליבשים.
בסיום הדיון נקח מספר פירות יבשים מסוגים שונים נשרה במים ונצפה בהם כעבור יומיים לצורך הבנת התהליך.
 
נערום את כל הפירות יחד ונבקש מהילדים למיין את הפירות. סלסלה עם פירות סרק, סלסלה עם פירות מאכל וסלסלה עם פירות יבשים.
 
נקריא את הספור עץ האורן שלא היה שמח בחלקו.
 
נכין תזמורת כלי הקשה מפירות סרק הילדים ינגנו לפי הקצב בכלי ההקשה לצלילי יצירה שנבחר.
 
נלמד את השיר מקהלה עליזה-נעמי שמר.
 
נחזור על שירים שכבר למדנו.
 
מפגש רביעי
 
יום הולדת לשקדיה.
מפגש זה יוקדש לשקדיה המזדרזת לפרוח.
נספר על השקדיה באמצעות מדרש תמונה. תמונה של שקדיה פורחת, תצלום של פרי השקדיה, תצלום מקרוב של פרח השקדיה.
 
נשיר את השיר השקדיה פורחת.
 
נכין כתרים עם דמות צפור, נכין מספר כנפי פרפרים וכנפי דבורים אותם ניתן להלביש על גב הילדים.
אחד הילדים יעמוד על כסא ויהיה לשקדיה ויתר הילדים יהיו פרפרים ציפורים ודבורים שיבואו לברך את השקדיה.
לצלילי כל הגן לבש לבן ירחפו הילדים סביב לשקדיה ויבואו לברכה.
לקראת סיום השיר הילדים ייתנו ידיים זה לזה וירקדו מסביב לשקדיה במעגל.
 
הילדים חוזרים למקומם.
 
נחוד חידות הקשורות לט''ו בשבט מתוך קובץ החידות.
 
נלמד את השיר בארץ אהבתי השקד פורח.
 
נקריא את הספור העץ הנדיב.
 
מפגש חמישי
 
נכין את כל האביזרים והדמויות  על מנת שהילדים ימחיזו בעצמם את עץ האורן הבודד.
 
שני כתרים עם דמות ציפור.
שני כתרים עם דמות ארנבת.
כתר עליו תתנוסס הרוח.
 
כתר אחד ענן לבן.
כתר אחד שמש.
ילד אחד נחפש לעץ האורן.
במפגש זה נפתח שיחה בעניין התועלת שמפיק האדם מהעץ.
נדבר על שימושי העץ: משמש לנוי, צל, נותן פרי, משמש לתעשייה, בניין ריהוט וכו'.
נבקש את הילדים לשוטט בחדר ולהצביע על פריטים או חפצים עשויים עץ.
 
נדקלם את הדקלום בחצר של סבא וחמישה זרעונים.
 
נלמד את השיר של אריאלה סביר בשדה השקדיה פורחת.
 
נסיים בריקוד זוגות לצלילי השיר אי שם רחוק של אריאלה סביר.
 
 

תמונות של שקדייה

ראשי  |  הנושא הנלמד  |  רעיונות ליצירה  |  מן המקורות  |  שירים  |  סיפורים  |  דפי צביעה  |  צור קשר    
האתר נוצר ע"י גן פור יו- פורטל גני הילדים
פורטל גני הילדים המתמחה בתחומים הבאים : גן ילדים , משפחתון , צהרון , מעון , פעוטון , תינוקיה.
כניסות לעמוד:  52721