נושא המשפחה-קווים כלליים
 
הנושא הקרוב הוא המשפחה. לקראת יום המשפחה אנו נעסוק בגן בתכנים שונים הקשורים במשפחה בכלל ובמשפחות הילדים בפרט.
נבין יחדיו מהי משפחה? נתחיל עם משפחת בעלי החיים , נכיר בעלי חיים שונים , שמות צאצאיהם וביתם - סוס- סייח- אורוה , תרנגול – אפרוח – לול , צפרדע- ראשן – ביצה ...
נבין כיצד נוצרת משפחת האדם גם בעזרת הקלטת " ילד בא מאהבה " .
נבחין בשוני בין שמות המשפחה שלנו ,נכיר את השוני בהרכב המשפחות שלנו - תאומים במשפחה, אחים גדולים, ילדים יחידים וכו'. הילדים יספרו על משפחותיהם, על מקומם במשפחה ( בכור, קטן, יחיד, אמצעי- סנדויץ') הילדים ישתפו אותנו בחוויות משותפות עם אחים קטנים מהם או גדולים מהם .. נשוחח על הקושי בלוותר לאח ולחלוק עמו – קנאה .
נשוחח על משפחתנו הקרובה- אבא, אמא, אחים וכן על המשפחה המורחבת- סבא, סבתא, דוד, דודה, בן דוד..
נתבונן יחדו בתמונות מגיל הינקות, נספר חוויות מבילויים משפחתיים ועוד..
נדון בנושא הבית מבנהו, מיקומו, צורתו ואת המרכים שהוא אמור לספק לבני המשפחה.
 
מפגש ראשון
נצטייד בכרטיסיות גדולות של בעלי חיים וצאצאיהם כמו- כן נצטייד בכרטיסיות מאויירות של בית השייך לכל אחד מבעלי החיים. ניתן לרכוש כרטיסיות כנ''ל או פשוט להכין לבד.
נציג בפני הילדים את תמונת בעלי החיים ונבקשם לשיים אחד אחד.
אח''כ נציג את תמונות הצאצאים ושוב נבקש את הילדים לשיים אחד אחד.
נציג את תמונות הבתים של בעלי החיים ושוב נבקש לשיים.
נבקש את הילדים לשייך כל בעל חיים לצאצא שלו.
נבקש את הילדים לשייך את בעלי החיים והצאצאים למקום מגורייהם.
כלב-גור-מלונה
תרנגולת-אפרוח- לול
צפור –גוזל –קן
פרה – עגל – רפת
סוסה- סייח- אורווה
כבשה – טלה – דיר
עז – גדי – דיר
חמור – עייר – אורווה
וכן הלאה.....
ננסה לבדוק עם הילדים איך בעלי החיים דואגים לצאצאיהם ונספר את הסיפור האפרוח שהלך לחפש לו אם אחרת.
 
מפגש שני
נעסוק בנושא הבית
נפתח בשיר במשפחתנו הקטנה
במשפחתנו הקטנה
במשפחתנו גיל ורננה
אבא אמא אוהבים
אוהבים את כל הילדים.
 
נצטייד בכרטיסיות בהן מצולמים או מאויירים בתים שונים:
בית פרטי
בית משותף
בית איגלו
אוהל אינדיאני
ביקתת עץ
 ביקתת חימר
גורד שחקים
מאהל בדואי
צריף מפח
צריף מעץ וכו'
כל אלה הם בתים, ובכל סוגי הבתים גרים אנשים.
נפתח שיחה בנדון, מי גר בכל בית, והיכן?
למשל: בבית משותף גרות הרבה משפחות, בתים משותפים בדרך כלל נמצאים בעיר ובנויים אחד ליד השני. בית משותף ניתן למצוא בכל מקום כמעט, הבית המשותף הוא בניין גדול המחולק לדירות ובכל דירה גרה משפחה.
וכך הלאה לגבי יתרה הבתים שמנינו.
 
נקריא את שירה של דתיה בן דור בית משותף.
נסיים את המפגש בשיר פתחו את השער פתחוהו רחב. הגננת והסייעת ייתנו ידיים וייצרו כמעיין שער בו יעברו הילדים אחד אחד.
נספר את הסיפור דירה להשכיר.
 
מפגש שלישי
נעסוק בנושא איך נוצרת המשפחה.
נפתח בדקלום איזה מזל שסבא פגש את סבתא של חגית בנזימן.
נכין עץ גדול שבו שורשים, גזע, ענפים, עלים ופירות. העץ יהיה עץ המשפחה שלנו. ניתן להשתמש בעץ מוכן שקיים בגן. ליד השורשים נציב דמויות של שני סבים ושתי סבתות , ליד הגזע נציב דמויות של אמא ואבא וליד הענפים נציב דמויות של ילדים, הפירות יהיו גם ילדים דהיינו הילדים של הילדים.
באופן הזה נוכל להמחיש את התהוות המשפחה.
נלמד אתהשיר של עוזי חיטמן זה התחיל בשני הורים...
נספר את הסיפור הבית של יעל.
 
מפגש רביעי
מפגש זה יהיה חוויתי במיוחד.
נבקש מכל הורה להביא לגן קרטון גדול קרטון שניתן לסגור אותו.
נספר את הסיפור דוביל'ה בונה לו בית.
לאחר הקראת הסיפור, נחזור שוב עליו והפעם כל ילד יתפקד עם הקרטון בהתאם למסופר בסיפור, באופן שלכל ילד יהיה בית אישי משלו.
נלמד את השיר...
 אלוהים שמור על אבא
אלוהים שמור על אמא
אלוהים שמור על בית
שמור עלייהם, שמור עלי.
נלמד את השיר בואי אמא (כל האור מזמן הלך לו...)
 
מפגש חמישי
מפגש זה יוקדש לאנשים שבמשפחה.
נדון בתפקידיו של כל אחד מבני המשפחה.
למשל : אמא ואבא עובדים כדי שיהיה להם כסף לקנות את כל מה שצריך לבית כגון: מזון, בגדים, נעליים, משחקים וכו'...
אמא ואבא מבשלים, מנקים, עורכים קניות, מתקנים דברים שמתקלקלים, אבא ואמא דואגים לילדים, מלבישים, מסרקים, מאכילים, לוקחים את הילדים לטיול וכו'.
סבא וסבתא, משגיחים על הילדים, מביאים מתנות, לוקחים את הילדים לטיול וכו'.
חשוב להדגיש את השוויוניות בתפקוד ההורים.
חשוב להדגיש כי כל מה שעושים ההורים הסבים והסבתות נעשה למען הילדים.
בנושא זה ניתן לפתח שיחה עם הילדים במידת האפשר וכל אחד ינסה לספר על הוריו וסביו.
נקריא את הסיפור הלו הלו אבא של חנה הורן.
 
הבית - יהושע צפריר
יש דברים רבים חשובים בעולם
החשוב מכולם הוא ביתו של אדם..
וכמו שאדם מאדם הוא שונה ,
כך שונים הבתים אותם הוא בונה.
 
יש בית והוא כמבצר על ההר,
יש בית והוא כארמון נהדר,
אך לא העיקר הוא ארמון או ביקתה,
חשוב הוא הבית שבנית אתה!
 
 
כי בית אינו רק מבנה של בטון,
כי בית אינו רק אבנים וקירות
כי בית אינו רק מיגדל של דירות,
כי בית מעניק תחושת ביטחון.
 
 
כי בית הוא פרח, שולחן ומפה
כי בית הוא אם, רעיה מצפה,
כי בית הוא גג ופינה חמימה,
וברית כרותה בין אדם לאדמה.
 
יש בתי עשירים העולים כסף רב
ארמונות נוצצים מצופים בזהב,
יש בתים הנראים כמעשה אומנות,
אך הבא אל תוכם מרגיש ריקנות.
 
יש בית והוא רק צריף או צריפון ,
יש בית והוא רק אוהל קטון,
יש בית והוא רק מצע של קש,
אך מה שחשוב הוא "איך המרגש"
 
על כן חשוב להיזכר ולזכור ,
כי על בית יש להגן ולשמור ,
כי רבים דברים חשובים בעולם,
אך אין כה יקר כביתו של אדם.
 
שיר זה יפה להדפיס על קלף ולהגיש כתוספת לשי ביום המשפחה
 
 
 
ראשי  |  הנושא הנילמד  |  רעיון ליצירה  |  שירים  |  דפי צביעה          
האתר נוצר ע"י גן פור יו- פורטל גני הילדים
פורטל גני הילדים המתמחה בתחומים הבאים : גן ילדים , משפחתון , צהרון , מעון , פעוטון , תינוקיה.
כניסות לעמוד:  27467