הנושא - חג הפורים
"חג פורים, חג גדול לילדים, מסכות,
רעשנים, שירים וריקודים..."
 
 
אכן חג פורים זהו חג גדול לילדים. זה חג עם הרבה גירויים ואווירה מאד שמחה ומיוחדת.
 
את החג נעביר באמצעות המנהגים והמאכלים הנהוגים בחג: נתחפש ונתאפר, נשחק ברעשנים,
 נאכל ונכין אוזני המן, נכין משלוחי מנות ונחלק בין הילדים.
 
את מהות החג נלמד באמצעות השירים, הסיפורים, התמונות, הריקודים והיצירה.
 
אמנם את סיפור המגילה לא נספר בגן מכוון שאינו מתאים בתוכנו לגילאי הילדים,
אך נזכיר נושאים מתוך המגילה ללא תוכן הסיפור כגון: מלך, מלכה, ארמון וכו'.
 
לסיכום הנושא תהיה לנו מסיבה.
 
למרות כל האמור ישנה בעייתיות עם מהות החג בפרט לגבי הילדים הצעירים ולכן יש לקרוא בעיון
את הכתוב להלן ולהתייחס לאמור בכובד הראש הראוי.
 
 
הנחיות להורים בעניין החג
 
במשך כל ימות השנה אנחנו מנסים ליצור לילדים סביבה יציבה ומותאמת להתפתחותם הריגשית האינטלקטואלית – ומה קורה בפורים?
למה בפורים ילדים צעירים בוכים?
בפורים כל סביבת החיים של הילד משתנה. הגן מקושט ומשנה תדמית ללא הכר, בני האדם מאופרים ומחופשים ואף לובשים מסכות.
האם ילדים צעירים יכולים להבין מסכה?
 
עצם המושג מסכה הינו מושג של מבוגרים ואיננו מתאים לשלב התפתחותם של ילדים צעירים. מסכה משמעותה הסתרת הזהות. מבוגרים
וכן ילדים גדולים, נהנים מן השינוי ומן הפורקן שהסתרת הזהות מאפשרת להם. לא כן ילדים צעירים, שעדיין אינם בטוחים בזהות עצמם
 ולא בזהות הוריהם ואחיהם וביחסיהם איתם. לעיתים קרובות ילדים צעירים חרדים שאבא ואמא יכולים להעלם פתאום, מה קורה להם ולנו
 מתחת למסכה? האם נעלמנו להם? האם נחזור מוקדם?
 
אפילו שינוי קטן כמו איפור עלול לעורר בילד חרדה, ולא כל שכן תחפושת המסתירה את הזהות לגמרי. לכן, רצוי שביום טעון רגש כמו פורים
 בו חלים שינויים רבים כל כך בסביבת החיים של הילד הצעיר ישמרו ההורים והמטפלות על זהותם כדי לתמוך בו ולעזור לו להתמצא.
 
הילד הצעיר עדיין לא יכול להבחין בין דמיון למציאות ושום הסבר לא יועיל כאן. במשך הזמן ילמד הילד בהדרגה להבחין בין
דמיון למציאות.
 
תחפושת היא סמל המייצג משהו או משהו שאנחנו מכירים, שיש לנו מושג עליו, התחפשות בפורים היא כמו משחק מסמל, ולכן מתקבל
 על הדעת שילדים יכולים להתחפש בפורים אחרי שהם התחילו לשחק משחק דרמטי – מסמל.
 
הילדים הצעירים בגן נמצאים רק בשלב הראשון של המשחק הדרמטי, ויש כאלו שעדיין לא יודעים לשחק במשחק הסמלי ולהם פורים
הוא חג טעון רגשית ומלא חרדות.
 
כיצד נעזור לילדים בפורים?
 
רצוי לבחור את הנושא לתחפושת עם הילד ולוודא שאכן לכך התכוון, ולא דווקא תחפושת שכרגע יש לנו בבית.
ילד בעל שעור קומה נמוך ירצה קרוב לוודאי להתחפש לדמות בעלת כח ועצמה ולהיפך, חשוב מאוד שנאפשר לו לבחור ולהזדהות עם
מה שהוא יבחר. רצוי שהתחפושת תהא נוחה ללבישה, עם מינימום אביזרים, ללא מסכה שמסתירה את הפנים ואיפור מינימלי.
 
 
 
 
מטרות לימודיות
 
  1. להכיר את מנהגי החג
  2. להכיר את סמלי החג
  3. להכיר את ההווי המיוחד המתקשר אל החג.
  4. ללמוד מושגים חדשים.
  5. ולחוות חוויה חדשה ומיוחדת מבחינת הילדים.
 
מטרות חינוכיות[
 
  1. לקרב את הילדים למסורת ישראל
  2. לחנך לאהבה ושוויון לקבל את השונה והחריג
 
יצירה בנושא
 
  1. נכין מארז למשלוח מנות
  2. נכין ליצן קפצן
  3. נכין מסכות בצורות שונות
  4. נכין כובעים לפורים
  5. נכין רעשנים מגרוטאות
 
ספרות בנושא
 
  1. הנער והכובעים
  2. הליצן שנרדם- שרה זלוף
  3. מעשה באוזן המן – לוין קיפניס
  4. פורים בגן שלנו
  5. מי רוצה להיות מה -
  6. הביצה שהתחפשה- דן פגיס
 
 
פעילות חוויתית
 
  1. נכין עם הילדים אוזני המן
  2. נתחפש, נבקש את ההורים לשלוח לכן חלקי תחפושות, גלימות,כובעי, מסכות וכו'
  3. נאפר את הילדים בדמויות שונות.
  4. נצא למצעד תחפושות במידה ומזג האויר יאפשר זאת.
 
 
 
חג שמח לכולם !
 
ראשי  |  הנושא הנלמד  |  מערך שיעור  |  שירים  |  יצירה  |  רעיונות ליצירה  |  פעילות  |  משחקים  |  סרטון  
האתר נוצר ע"י גן פור יו- פורטל גני הילדים
פורטל גני הילדים המתמחה בתחומים הבאים : גן ילדים , משפחתון , צהרון , מעון , פעוטון , תינוקיה.
כניסות לעמוד:  62398